KRESŤANSKÁ LITERATÚRA

NÁKUPNÝ KOŠÍK

VirtueMart
Váš košík je prázdny

Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider
Budeme sa braťCesta k biblickému znovuzrodeniu a význam krstu

CD MUSICA SCEPUSII – THESAURUS NOSTER

 ( Kolektív autorov )
CD MUSICA SCEPUSII – THESAURUS NOSTER
Zobraziť v plnej veľkosti


€8.00 (s DPH 20 %)


MUSICA SCEPUSII – THESAURUS NOSTER

 

                Uchvátila si mi srdce, sestra, moja snúbenica. Uchvátila si mi srdce jediným svojím pohľadom, jediným dielikom svojho náhrdelníka.“

„Aké sú krásne tvoje ľúbosti, moja sestra, snúbenica. O čo vzácnejšie sú tvoje ľúbosti než víno. A vôňa tvojich olejov nad všetky balzamy.“

„Tvoje pery rosia med, snúbenica. Med a mlieko je pod tvojím jazykom. A vôňa tvojich šiat je ako vôňa Libanonu.“

            Citátom veršov zo 4. kapitoly Piesne piesní, pripisovanej kráľovi Šalamúnovi, v hudobnom stvárnení úvodnej skladby chce toto CD vzdať hold hudobnej tvorbe, aká sa pestovala na území Spiša v období od začiatku 17. stor. po sedemdesiate roky 17. stor., kedy ju umlčala jedna z najsilnejších vĺn rekatolizácie.Prosperujúce územie s prekvitajúcou kultúrou i školstvom, v duchu patronátu protestantskej cirkvi sa stalo veľmi inšpiratívnym prostredím pre rozvoj hudobného života. V tej dobe sa v tejto časti Horného Uhorska stretla veľmi silná skupina autorov protestantskej duchovnej hudby. Thomas Gosler, kežmarský mestský notár, pôvodom z nemeckého Flensburgu, Georg Wirsinger, rektor gymnázia v Spišskej Novej Vsi a v Krupine, Johannes Schimbrackius, organista v Spišskom Podhradí, Samuel Marckfelner, levočský organista, Zacharias Zarewutius, organista v Bardejove (Šariš). Títo autori nám zanechali jedinečný hudobný poklad. Ich tvorbu môžeme súhrnne charakterizovať ako veľmi vyspelé, kompozične i výrazovo bohaté kompozície vystavané na základoch vrcholnej až neskorej renesančnej európskej tvorby. V rôznorodosti vplyvov (nemecká protestantská hudba, benátska polychória, manierizmus i prvky nastupujúceho ranobarokového štýlu) sú kompozície ukážkou originality spišských autorov a predstavujú diela s veľkou duchovnou hĺbkou. S veľmi dômyselným autorským využitím dobových kompozičných postupov, v duchu dobovej estetiky nás táto hudba prenesie cez zvukomalebné stvárnenie liturgického textu, prekypujúce hudobno-rétorickými figúrami a symbolmi, z tichého rozjímania, či skromnej pokornej modlitby až po extatický výkrik pri nohách Ukrižovaného...

            Nahrávka je dramaturgicky zostavená ako výber výnimočných skladieb Levočskej zbierky hudobnín. Jediné dve zachované diela Thomasa Goslera„Du hast mir das Herz genommen“ a „Ist Gott für vns, wer mag wieder vns seyn“, jediné dve zachované diela Georga Wirsingera„Tulerunt Dominum meum“ a „Missa à 6“, ako i  skladba Johanna Schimbrackia„Da Jesus an dem Kreuze stundt“, ktorá je v rámci celej jeho známej tvorby výnimočná hlasovým obsadením i svojou zvláštnou farebnosťou. Uvedený výber skladieb, tak ako zazneli premiérovo v podaní ansámblu Vox Aurumque v r. 2013, ako bonus dopĺňa skladba Zachariasa Zarewutia„O Jesu mi dulcissime“.

Originálne rukopisy autorov spišskej protestantskej duchovnej hudby sa dejinnými okolnosťami navždy stratili. Časť tvorby však zásluhou anonymných zapisovateľov pretrvala dodnes vo forme tabulatúrnych zápisov. Tabulatúrne knihy obsahujúce okrem dobovej európskej hudby hudobnú tvorbu spišských protestantských autorov 17. stor., sú ako súčasť Levočskej zbierky hudobnín uložené v Knižnici evanjelického a. v. cirkevného zboru v Levoči. Pre čitateľnosť očami dnešného interpreta je nevyhnutné skladby v tabulatúrnom zápise preniesť do podoby viachlasných partitúr, často s potrebou rekonštrukcie jednotlivých hudobných - a najmä textových fráz. Je to náročná práca, no zároveň vzrušujúce dobrodružstvo, keď cez husto popísanú dvojstránku strohých grafických znakov v jednom okamihu vojdete do rajských záhrad polyfónie...

 ...Táto hudba uchvacuje srdce. Jediným svojím fragmentom, jediným dielikom svojho náhrdelníka. Jej pery rosia med; med a mlieko je pod jej jazykom, a vonia ako vzácne drevo libanonských cédrov...

 

VOX AURUMQUE

            Vokálny súbor Vox Aurumque, ensemble na slovenskej hudobnej scéne pôsobiaci v Trnave sa od svojho vzniku (2010) zameriava na štúdium a interpretáciu historickej vokálnej hudobnej tvorby. Zakladateľkou a umeleckou šéfkou ansámblu je Hana von Schlosser. Ensemble má počas svojej krátkej histórie za sebou desiatky vystúpení, koncertne uviedol diela Monteverdiho, Tallisa, de Werta, Gabrieliho, a i., zrealizoval slovenskú premiéru omše Mass for Five Voices anglického autora neskorej renesancie Williama Byrda. Po skúsenostiach s interpretáciou diel vrcholných majstrov európskej renesancie sa ujíma priekopníckej úlohy prezentovať hudobnú tvorbu zo 16.-17. stor.  z územia dnešného Slovenska. Po úspešnej premiére duchovných piesní trnavského rodáka Jána Silvána (1493-1573) - v rekonštrukcii prof. Egona Kráka - v trnavskej Bazilike sv. Mikuláša (18.3.2012) sa ensemble profiluje ďalej ako interpret duchovnej hudobnej tvorby  protestantských autorov zo Spiša z prvej polovice 17.storočia: Thomasa Goslera, Georga Wirsingera, Johanna Schimbrackia, Zachariasa Zarewutia (Šariš), Samuela Marckfelnera, s cieľom zachraňovať a oživovať kultúrne a duchovné dedičstvo. Naštudovaná tvorba spišských autorov bola premiérovo uvedená 6.10.2013 v Trnave. Odznela vo viacerých mestách na Slovensku, v rámci projektu MUSICA SCEPUSII – THESAURUS NOSTER. Súčasťou tohto projektu bola digitalizácia hudobných prameňov predmetnej tvorby a transkripcia dosiaľ nepublikovaných diel.

 

Hana von Schlosser

          – absolvent Fakulty múzických umení Akadémie umení v Banskej Bystrici. Po skúsenostiach z odborných stáží a podujatí zameraných na interpretáciu starej hudby (Oslo, Barcelona, Centre de Musique Baroque de Versailles) zakladá vokálny ensemble zameraný na interpretáciu renesančnej hudby, Vox Aurumque (Trnava, 2010) a profiluje sa ďalej ako interprét autochtónnej hudobnej tvorby 16.-17.storočia z územia dnešného Slovenska. V rámci svojho zamerania sa venuje aj transkripciám dobových hudobných zápisov a rekonštrukcii skladieb.






TEXT_SIZE

Tento web používa na poskytovanie služieb a analýzu návštevnosti súbory cookie. Pre použítie tohoto webu potvdte prosím súhlas.

Súhlas s používaním cookies na tejto stránke.